Eurovision Village hade miljonpublik

Stockholms stad summerar värdskapet 1,5 miljoner besök registrerades i Kungsträdgården.

"Vi är överväldigade av det positiva gensvaret", säger stadens projektchef.


I ett pressmeddelande från Stockhoms stad efter finalen uttalade sig Jesper Ackinger, projektchef för ESC;

"Vi är överväldigade av det positiva gensvar vi fått på vårt värdskap från såväl inbitna Eurovision-fans, artister, journalister, volontärer som stockholmare och turister."

Det är alltså en nöjd stad som summerar värdskapet av årets ESC. 100 miljoner kronor satsade Stockholm, hur mycket man tror sig få tillbaka i form av turismintäkter och ökad handel har man ännu inga uppgifter på.

1,5 miljoner besök gjordes i Kungsträdgården där Eurovision Village var beläget. 2 500 bakelser bjöd staden på i samband med "Swedish Fika" och till det kan läggas spelande övergångsställen och sjungande tunnlar.

Här några korta fakta

  • 1,5 miljoner besök i Eurovision Village
  • 12 000 personer har ackrediterats för att arbeta med evenemanget (inklusive press, fans och volontärer)
  • 6 000 vattenflaskor har delats ut till bland andra volontärer och journalister
  • 2 500 bakverk bjöds på av Stockholms stad under Swedish Fika den 8 maj
  • 2 500 fans köpte biljett för exklusivt tillträde till EuroClub
  • 2 000 journalister från 73 länder i presscentret
  • 475 volontärer har bidragit
  • 65 ton väger scenkonstruktionen i Globen, det motsvarar 52 medelstora bilar
  • 50 kommunikatörer har servat journalister i presscentret
  • 42 tävlande länders flaggor hissades framför Kungliga slottet i en flaggceremoni
  • 8,5 meter hög nedräkningsklocka på Norrmalmstorg
  • 6 spelande övergångsställen
  • 5 sjungande tunnlar

Kommentarer