Första låtarna släpps 31/1

31 januari Blir första gången press och fans ges chans lyssna.

Upplägget påminner om det vi vant oss vid. Inför första deltävlingen i Karlstad släpps de sju bidragen för lyssning den sista januari. Här kan media och Mello-fans för första gången bekanta sig med 7 av de 28 låtarna.

Mitt i första melloveckan kommer pressens betygsättning av de tävlande i deltävling 1. 2018 infaller den dagen onsdag 31 januari. Dagen efter, 1 februari, publicerar SVTPlay.se smakprov från repetitionerna. Då ges allmänheten för första gången möjlighet att bekanta sig med några av låtarna.

SVT har redan bett artisterna i nästa års Melodifestival att beskriva sina bidrag. En av deltagarna i Löfbergs Arena i Karlstad den 3 februari är Kamferdrops med Solen lever kvar hos dig. Sångerskan svarar följande:

"Min låt blir med svensk-norskt uttal, lite som i "Skavlan". Vår grej är att vi bygger broar mellan dansband och tropiskt. Vi har aldrig hört någon annan som har gjort det. Vi har gjort samma grej, där vi moderniserar dansband, med den här låten. Det blir glitter och rosa, och jag hoppas att blandningen mellan det autentiska med dansband och den moderna prägeln kommer att tillföra en del."

Edward Blom är en annan som dyker upp i deltävling 1 med Livet på en pinne :

"Låten är skriven av G:son och följer alla moderna krav, men den flirtar med äldre stilar, både storband á la 60-tal och kanske kupletter. Det är mest för att jag sjunger på det sättet, och jag lyssnar mycket på kupletter själv. Låten är lite sentimental i verserna men väldigt glad i refrängen."

Kommentarer